Home    -    Waar heeft u klachten?    -    Schouder    -    Welke schouderklachten zijn er?    -    Pijn in of tussen schouderbladen

Pijn in of tussen schouderbladen

Pijn in of tussen de schouderbladen is een schouderklacht waar veel mensen last van hebben. Bij pijn in of tussen de schouderbladen kan de pijn van zeurende aard zijn, maar ook optreden in steken. Er zijn veel verschillende mogelijke oorzaken van pijn in het schouderblad of tussen de schouderbladen. Pijn in de schouderbladen gaat vaak niet vanzelf over.

Oorzaken van pijn in of tussen de schouderbladen

Pijn aan de schouderbladen kan veel verschillende oorzaken hebben. Een oorzaak van pijn in of tussen de schouderbladen kan een verkeerde houding zijn tijdens het werk. Bijvoorbeeld lang zitten achter een computer, vaak heb je dan een combinatie van schouder- en nekpijn, waarbij ook uitstraling naar de arm kan optreden.

Irritatie van spieren die pijn veroorzaken

Aan het schouderblad en de ribbenkast hechten enkele grote spieren van de schoudergordel vast. Deze spieren hebben de neiging om te verstijven (hypertoon) en pijn te veroorzaken doordat er triggerpoint in de spier ontstaan.

De pijn onstaat meestal door een langdurige overbelasting (werken in verkeerde houding) of veel herhaalde bewegingen.

Het niet goed functioneren van gewrichten

Tussen de schouderbladen, zit de wervelkolom, waar ook de ribben aan vasthechten. Het niet goed functioneren van deze gewrichten al dan niet door verhoogde spierspanning kan pijn tussen de schouderbladen geven

Behandeling van pijn in/tussen de schouderbladen

Omdat pijn in, of tussen de schouderbladen veel verschillende oorzaken kan hebben is het belangrijk een goede diagnose te stellen, alvorens over te gaan tot behandeling. Een fysiotherapeut van Axis kan uw situatie bekijken en door middel van testen een goede diagnose stellen. Samen met u wordt daarna een behandelplan opgesteld en worden er afspraken gemaakt. De Manueel Therapeut kan naast de fysiotherapeut worden ingezet om uw wervelkolom te onderzoeken.