Home    -    Waar heeft u klachten?    -    Schouder

Schouderklachten

hoe ontstaan ze en hoe kom ik er vanaf?

Schouderklachten staan na pijn aan de rug hoog in de lijst van de meest voorkomende pijnklachten in het lichaam. Er zijn veel verschillende soorten schouderklachten en pijn in de schouder kan op verschillende plekken voorkomen. Schouderpijn kan veel verschillende oorzaken hebben en die oorzaken zijn vaak moeilijk te bepalen. Voorop staat dat schouderpijn erg vervelend is en dat het je in het dagelijks leven flink in de weg kan zitten.

Soms is een val op de schouder de oorzaak van schouderpijn, maar vaker ontstaat het geleidelijk. Bijvoorbeeld door een probleem van de pezen of slijmbeurs. Denk daarbij aan instabiliteit, inklemming, een schouder die geheel of deels uit de kom is, een peesscheur, slijtage en/of een vastzittende schouder (frozen shoulder). Klachten kunnen zich uiten door pijn rondom de schouderkap, pijn uitstralend naar de bovenarm, wakker worden bij het liggen op de schouder en/of pijn bij het heffen van de arm.

Lees verder over de verschillende soorten en oorzaken van schouderklachten. We leggen uit hoe wij bij schouderklachten een diagnose stellen en hoe een behandeling van schouderklachten eruit kan zien. We geven uitgebreide uitleg over de anatomie van de schouder en leggen uit waar schouderklachten vandaan kunnen komen.

Maak een afspraak

Neem contact met ons op voor de juiste diagnose en een effectieve behandeling, zodat u zo snel mogelijk van uw klachten af bent.

Welke schouderklachten zijn er?

Pijn aan de schouder en een schouderblessure kunnen zich op verschillende manieren uiten:

Schouderpijn met uitstraling naar de arm

Schouderpijn is erg vervelend en kan diverse oorzaken hebben. Wanneer de schouderklachten hevig zijn en een ernstigere oorzaak hebben kan de pijn uitstralen naar de arm, of in sommige gevallen zelfs tot de hand of vingers. De oorzaak van dit soort hevige schouderklachten kan liggen in een slijmbeursonsteking of frozen shoulder.

Lees meer over schouderpijn met uitstraling naar de arm >

Pijn in of tussen schouderbladen

Pijn in of tussen de schouderbladen is een schouderklacht waar veel mensen last van hebben. Bij pijn in of tussen de schouderbladen kan de pijn van zeurende aard zijn, maar ook optreden in steken. Er zijn veel verschillende mogelijke oorzaken van pijn in het schouderblad of tussen de schouderbladen. Pijn in de schouderbladen gaat vaak niet vanzelf over.

Lees meer over pijn in of tussen je schouderbladen >

Krachtverlies in de schouder

Pijn in de schouder gaat vaak gepaard met krachtverlies. Tillen of boven het hoofd werken of bewegen wordt hierdoor lastig. Krachtverlies in de schouder kan diverse oorzaken hebben.

Lees meer over krachtverlies in de schouder >

Pijn voorkant schouder

Bij pijn aan de voorkant van de schouder kunnen er verschillende dingen aan de hand zijn. Je hebt moeite met het tillen van voorwerpen en het naar binnen draaien van de arm is lastig.

Lees meer over pijn in de voorkant van de schouder >

Schouder uit de kom

Wanneer een schouder uit de kom is noemen we dat een schouderluxatie. Een schouderluxatie wordt vaak veroorzaakt door een val op de schouder of een val op een uitgestoken elleboog of hand. Wanneer de schouder uit de kom is doet dat pijn en kan de schouder niet of nauwelijks bewegen.

Lees meer over een schouder uit de kom >

Knak in schouder

Een vaak gehoorde klacht op het gebied van schouders is een knak in de schouder, of een krakende schouder. Een knak of kraak in de schouder treedt vaak op tijdens het belasten van de schouder of het ‘ronddraaien’ van de schouder. Vaak gaat een krakende, of knakkende schouder gepaard met een instabiele schouder, of met slijtage van het schoudergewricht.

Lees meer over een knak in je schouder >

Oorzaken van schouderklachten

Schouderklachten zijn er in vele soorten en maten. Iedere klacht kan verschillende oorzaken hebben. Onderstaande oorzaken van schouderpijn komen veel voor:

Peesscheur schouder

Een peesscheur of cuff ruptuur is een scheur in een pees van de spieren die zich rond het schoudergewricht bevinden. De verbinding tussen spier en bot wordt gevormd door een pees. Bij het aanspannen van de spier beweegt de arm. Spieren rondom het schoudergewricht helpen mee bij het optillen en draaien van de arm en trekken de kop en de kom van het schoudergewricht tegen elkaar aan. De bewegingsmogelijkheden en kracht van de arm worden stevig gereduceerd als één of meerdere pezen stuk zijn.

Frozen shoulder

Een frozen shoulder (verkorting van het gewrichtskapsel, ofwel adhesieve capsulitis) is een veelvoorkomende schouderklacht die erg vervelend is. Bij een frozen shoulder is het gewrichtskapsel dat zich rond de kop en de kom van het schoudergewricht bevindt ontstoken. Als dit kapsel ontstoken is wordt het dik, wat leidt tot zeer pijnlijke en langdurige klachten.

Lees meer over een frozen shoulder >

Slijmbeursontsteking schouder

Een slijmbeursontsteking kan in verschillende gewrichten optreden. Ook in de schouder (bursitis subacromialis). Een slijmbeursontsteking in de schouder is één van de meest gehoorde oorzaken van schouderpijn.

Lees meer over een slijmbeursontsteking in de schouder >

Peesontsteking schouder

De schouder is een complex gewricht dat bestaat uit diverse pezen, beurzen, botten en spieren. Bij overbelasting van de schouder kan een ontsteking van de schouderpees optreden. Als een pees ontstoken is, zwelt deze op, en heeft de pees te weinig bewegingsruimte.

Lees meer over een peesontsteking in de schouder >

Artrose in de schouder

In het schoudergewricht is tussen de verschillende botonderdelen een laagje kraakbeen aanwezig. Het kraakbeen voorkomt dat er wrijving ontstaat tussen de botstukken als de schouder beweegt. Als het kraakbeen dunner wordt, en/of de kwaliteit van het kraakbeen afneemt, spreken we van slijtage, of artrose.

Lees meer over artrose in de schouder >

Schouder impingement

Impingement in de schouder betekent dat alles wat zich onder het schouderdak bevindt, ingeklemd is. Het gaat om de slijmbeurs en de pezen van de spieren rondom het schoudergewricht. De voorste rand van het schouderblad dat boven en voor de schouderkop hangt, is het schouderdak. Als de arm omhoog gaat, kunnen de structuren die onder het schouderdak door lopen bekneld raken tussen het schouderdak en de schouderkop. Met pijn en limitering van de bewegingsmogelijkheid tot gevolg.

Lees meer over schouder impingement >

Anatomie van de schouder

De schouder bestaat uit bovenarm, schouderblad en sleutelbeen. Het is het meest bewegelijke gewricht van het lichaam, waardoor de stabiliteit soms te wensen overlaat. Het gewricht werkt als volgt: de schouderkop van de bovenarm beweegt in een kleine kom die vast zit aan het schouderblad. Een ring van bindweefsel verlengt de kom enigszins. Om de kop in de kom te houden is het omgeven door een gewrichtskapsel, een soort jasje van bindweefsel. Direct buiten dit kapsel liggen spieren die de schouderkop met enige kracht in de kom drukken. Deze spieren vormen bij de aanhechting aan de kop één peesblad en noemen we de rotator cuff.

Maak een afspraak

Neem contact met ons op voor de juiste diagnose en een effectieve behandeling, zodat u zo snel mogelijk van uw klachten af bent.