Home    -    Waar heeft u klachten?    -    Schouder    -    Oorzaken van schouderklachten    -    Schouder impingement

Schouder impingement

Impingement in de schouder betekent dat alles wat zich onder het schouderdak bevindt, ingeklemd is. Het gaat om de slijmbeurs en de pezen van de spieren rondom het schoudergewricht. De voorste rand van het schouderblad dat boven en voor de schouderkop hangt, is het schouderdak. Als de arm omhoog gaat, kunnen de structuren die onder het schouderdak door lopen bekneld raken tussen het schouderdak en de schouderkop. Met pijn en limitering van de bewegingsmogelijkheid tot gevolg.

Symptomen van schouder impingement

De schouderinklemming kan zorgen voor pijn aan de voorkant van de schouder tot de bovenarm. Tillen, naar boven of naar voren bewegen en plotselinge bewegingen kunnen de pijn sterk verergeren. Als de klachten toenemen, kan er krachtverlies of stijfheid optreden. Dat maakt het lastig om een jas aan te trekken of te reiken naar de achterzak. Vanzelfsprekend doen wij er alles aan om de juiste diagnose te stellen. Daarom luisteren we goed en doen we onderzoek.

Oorzaken van schouder impingement

Mensen tussen de 40 en 50 jaar hebben de grootste kans op inklemming of impingement. Na een (klein) trauma of zelfs zonder duidelijke aanleiding kan de pijn ontstaan. Mensen met een bolle bovenrug of een slechte houding hebben een hoger risico op schouder impingement. Dat komt omdat het schouderblad niet volledig mee kan draaien bij het hoog optillen van de arm. Het schouderdak blijft te veel boven de schouderkop staan, waardoor onderliggende slijmbeurs en pezen inklemmen. Het komt ook voor dat er een puntige vervorming aan de voorzijde van het schouderdak is, die op de structuren drukt bij het hoog optillen van de arm. Dat kan aangeboren zijn, maar zo’n vervorming kan ook ontstaan als gevolg van slijtage of irritatie van het schouderdak.

Diagnose en behandeling van schouder impingement

Na de vaststelling van de diagnose schouder impingement zijn er 2 behandelmogelijkheden: Fysiotherapie en opereren. Een PRF-behandeling zorgt ervoor dat de pijn vermindert en de patiënt kan gaan trainen. Nu wordt het makkelijker om samen met een fysiotherapeut de spieren rondom het schoudergewricht, schouderbladen en bovenrug te trainen.

Met een rechte rug verbetert de positie van het schouderblad. Nu ontstaat meer ruimte tussen schouderdak en schouderkop. Gevolg: er is meer ruimte en dat helpt inklemming voorkomen. 90% van de patiënten wordt klachtenvrij dankzij gerichte oefentherapie. De resterende 10% komt in aanmerking voor een operatie.