Home    -    Waar heeft u klachten?    -    Knie    -    Welke soort knieklachten zijn er?    -    Pijn in knieholte

Pijn in knieholte

Het kniegewricht is een complex gewricht. In de knieholte bevinden zich vooral aanhechtingen van spieren, zenuwen en bloedvaten. De spieren aan de achterkant van de knie zorgen voor het buigen van de knie. Ook de aanhechting van de achterste kruisbanden bevinden zich in de knieholte. Met zoveel punten die samenkomen in de knieholte, kan pijn in de knieholte diverse oorzaken hebben.

Oorzaken van pijn in de knieholte

Vaak wordt pijn in de knieholte veroorzaakt door een trauma, een slechte warming-up voor het sporten, overbelasting of artrose in de knie.

Popliteus Tendinitis

De kniekuilspier ‘musculus popliteus’ zorgt ervoor dat het onderbeen naar binnen draait en begeleidt de knie tijdens het buigen. Als er teveel overstrekking van deze spier plaatsvindt kan pijn in de knieholte optreden. Deze pees kan worden overbelast wanneer gewandeld wordt in los zand of heuvelafwaarts wordt (hard)gelopen. Wanneer deze pees  geïrriteerd of ontstoken is kan pijn in de knieholte / aan de achterkant van de knie voorkomen.

Artrose / slijtage van de knie

Bij slijtage van het kniegewricht of knieartrose kan pijn in de knieholte ontstaan. De kwaliteit van het kraakbeen in het kniegewricht is verslechterd, waardoor pijn in het gewricht optreedt. Lees meer over Artrose / slijtage van de knie >>

Gescheurde meniscus

De knie bevat twee menisci: de binnenmeniscus en de buitenmeniscus. Bij een scheur in de binnenmeniscus kan pijn in de knieholte voorkomen. Lees meer over een gescheurde meniscus >>

Verrekte of gescheurde achterste kruisband

De aanhechting van de achterste kruisband bevindt zich in de knieholte. Wanneer er een trauma op de knie is geweest en de achterste kruisband is beschadigd komt pijn in knieholte voor. Lees meer over gescheurde kruisbanden >>

Pijn in knieholte bij kinderen

Ook kinderen kunnen regelmatig, en in verschillende situaties last hebben van pijn in de knieholte. Pijn in de knieholte bij kinderen kan verschillende oorzaken hebben:

Groeipijn

Kinderen van 4 tot 12 jaar groeien veel en kunnen daarbij last krijgen van pijn in de benen. Vaak treedt de pijn op rond de knieën, kuiten, scheen- en dijbenen. Ze klagen over een diepe pijn die vaak ’s avonds of ’s nachts, in rust, voorkomt.

Syndroom van Sinding Larsen Johansson

Bij kinderen in de leeftijd van 10 tot 15 jaar komt relatief vaak het syndroom van Sinding Larsen Johansson voor. Er is bij dit syndroom sprake van overbelasting van de groeischijf onder de knieschijf. Vaak treden klachten op tijdens of na een groeispurt. Bij dit syndroom is sprake van langdurige klachten, die na een paar maanden of paar jaar vanzelf overgaan.

Ziekte van Osgood-Schlatter

Bij een snel groeiend kind dat intensief sport kan een disbalans ontstaan tussen de kracht van de spieren aan de voorzijde van het bovenbeen en de kwaliteit van de peesaanhechting. Het komt vooral voor bij jongens tussen de 10 en 15 jaar en meisjes tussen de 8 en 13 jaar.

Behandeling van pijn in de knieholte

Omdat pijn in de knieholte veel verschillende oorzaken kan hebben is het belangrijk een goede diagnose te stellen, alvorens over te gaan tot behandeling. Een fysiotherapeut van Axis kan uw situatie bekijken en door middel van testen een goede diagnose stellen. Samen met u wordt daarna een behandelplan opgesteld en worden er afspraken gemaakt.